Inloggen / Registreren
Bel ons op +32 9 381 85 00

Het capaciteitstarief en elektrisch laden, hoe ga je ermee om?

12/06/2023

Het capaciteitstarief en elektrisch laden, hoe ga je ermee om?

Vanaf januari 2023 worden de netkosten (7% van de totale elektriciteitsfactuur) berekend op basis van het capaciteitstarief en niet meer op basis van het totale verbruik per kWh. Het capaciteitstarief wordt bepaald door de gemiddelde maandpiek. Een gemiddeld gezin heeft (zonder elektrische wagen) een gemiddelde maandpiek tussen de 3 en 5kW. Als je een elektrische wagen wil opladen zonder deze maandpiek te verhogen is het belangrijk om deze traag te laten laden én enkel op momenten wanneer er weinig of geen elektriciteitsverbruik is in de woning.

Het minimale vermogen van een wagen op een driefasenet van 3X400V is 4,2kW wat bijna overeenkomt met de gemiddelde maandpiek van de woning zonder elektrische wagen. Sluit je de laadpaal monofasig aan dan is het minimale laadvermogen 1,4 kW.

Een elektrische wagen zal sowieso invloed hebben op een stijging van de netkosten via het capaciteitstarief. Het is dus van groot belang om de laadstroom van je laadstation te gaan regelen in functie van het actueel verbruik van de woning. Dit is gekend onder de term dynamisch lastmanagement of "dynamic load management". Dit gebeurt door het laadstation te koppelen met een externe kWh meter of via de P1 poort van de digitale meter in de woning.

Hier kan je een simulatievoorbeeld zien van een gezin met elektrische wagen met een vergelijkende berekening van het capaciteitstarief: voor – na  capaciteitstarief met een eventuele koppeling met slim laden en gespreid laden.  

Onze laadoplossingen AMTRON® Compact 2.0s en de AMTRON® Professional hebben momenteel reeds de mogelijkheid om het dynamische lastmanagement toe te passen met een externe kWh meter.

Geschreven door Bert De Waele